Er din virksomhed klar til den visuelle sociale-medie-revolution?

revolution

De sociale medier fortsætter med at udvikle sig, og de visuelle muligheder springer i disse tider bogstaveligt talt i øjnene. Det er derfor vigtigt for virksomheder at forberede sig på den visuelle revolution, der giver unikke brandingmuligheder.

The talk of the town i disse dage handler om at brande sin virksomhed visuelt. Her mener man naturligvis ikke blot med et flot logo, men via visuel storytelling og visuel PR. I dette indlæg vil jeg komme med 5 korte råd til, hvordan du kan komme ind i kampen, men for at kunne dette, skal vi først og fremmest have styr på den seneste udvikling i de sociale medier, der fremmer muligheder for at brande din virksomhed visuelt.

Pinterest
Afhængigt af hvilke medier du læser, er Pinterest enten et af de hurtigst voksende sociale netværk, eller det er bare endnu et socialt netværk, som ikke overlever i længden. Uanset hvad, så er Pinterest en populær ny platform med enestående vækst, og det er udelukkende på grund af det visuelle aspekt. I bund og grund er netværket ikke meget andet end et socialt bookmarking system dog med den væsentlige forskel, at det er drevet af billeder. Og som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, skaber det gode muligheder for PR.

Instagram
Selv om Instagram ikke gør nær så stort et væsen af sig som Pinterest, så er Instagram hurtigt ved at blive en kult favorit, der i øvrigt snart integreres i Facebooks Timeline. Det er et socialt netværk, hvor opdateringen er et foto, der giver brugerne mulighed for at kommentere, og netværket giver gode muligheder for visuel storytelling.

Facebook Timeline
For at Facebook fortsat skal kunne prale af at huse verdens tredjestørste befolkning online, er de selvfølgelig også med på beatet. Kæmpen har lige sendt en bølge af visuelle opdateringer ned ad bønnestagen, og med Facebook Timeline kan virksomheder nu udnytte funktionerne coverfoto, tidslinjen og større billeder på væggens indlæg til visuel storytelling.

Twitter, Foursquare, og Google +
Selvom deres ændringer ikke er så store, som dem i de tidligere omtalte sociale platforme, er andre netværk også hoppet på den visuelle vogn. Seneste har vi set udviklingen på Twitter, der giver mulighed for Twitpics, og Foursquare praler med større billeder. Google + er også kommet ud af busken og byder på større billeder til links og fotografier, end andre netværk.

Med alle disse nye tiltag er din virksomheds visuelle identitet vigtigere end nogensinde. Men hvordan udnytter man dem som virksomhed? Med inspiration fra Marketingprofs, kommer her fem korte råd, der forhåbentlig kan gøre din virksomhed klar til den kommende visuelle revolution:

1. Det starter med et udgangspunkt
Som med al anden kommunikation handler det om at have et udgangspunkt. Man skal altså kende sin virksomheds mål, værdier, mission og vision, hvis man skal have succes med at blomstre visuelt.

2. Hav en plan
Du skal have en plan for din tilstedeværelse i de visuelle sociale medier. Det vil sige, ikke alene skal du vælge, hvilke medier du vil være tilstede i, men du skal også kende formålet og lægge en handlingsplan for, hvordan du bruger de forskellige medier. Her er det en fordel at udnytte de visuelt kreative kræfter i din virksomhed allerede i de indledende stadier til at hjælpe dig med at udvælge og visualisere virksomhedens historie på tværs af sociale kanaler.

3. Skab et billedsprog
Da der er tale om visuelle storytelling kommer det nok ikke som nogen stor overraskelse, at du skal have ressourcerne til konsekvent at skabe et mere interessant billedsprog, der kan udfylde de tomme pladser i Facebook Timeline og skabe visuelle historier på Instagram. For at skabe dette billedsprog er det ikke nok at ringe til virksomhedens betroede fotograf i ny og næ, overvej i stedet at gøre som et bryggeri i USA har gjort det, hyr 5 fotografer til opgaven!

4. Undervis i storytelling
Brug lidt tid på at lære dine medarbejdere at fange ‘øjeblikke’, der visuelt fortæller historier. Overvej at lade dem fotografere til fredagsbaren, til møder eller bare på en helt almindelig hverdag på kontoret. På den måde er der stor sandsynlighed for, at din virksomheds sande identitet kommer til syne, hvilket kan gavne virksomhedens autencitet.

5. Gør din fortid, nutid og fremtid visuel
Ud over at du fremover skal tænke i visuelle baner, skal du også sørge for at digitalisere billeder fra din virksomheds fortid. At bruge værktøjer som Facebook Timeline er oplagt, når du skal fortælle din virksomheds historie – se bare hvordan Starbucks gør et stort stykke arbejde på deres Facebook side .

Som afsluttende bemærkning har jeg blot tilbage at sige; husk, et billede siger mere end 1000 ord!

Skriv en kommentar